Målgruppe

4. - 9. klasse

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Madkundskab, Biologi, Natur & Teknologi og Geografi

Om forløbet

Vild Mad kan medvirke til, at eleverne åbner øjnene for naturen, dens muligheder og den respekt, vi skal vise, når vi bruger den. Ved at skulle sanke sin mad selv, får eleverne mulighed for med alle sanser og en stor mængde viden at erfare, at mad ikke kommer indpakket i plastik.

Et Vil Mad forløb har fokus på at lære om de spiselige urter/bør/nødder/frugter i vores lokale natur, indsamle (sanke) dem og tilberede små lette retter af dem.

Der er mulighed for at tage til kysten (Havhytten), i skoven (Skovhytten) eller at anvende skolens nærområde for at undersøge hvad der er af Vild Mad.

Forslag til særligt fokus i forløbe

  • Basale funktioner i app´en Vild Mad samt en del om god opførsel og sikkerhed i naturen
  • Blade & skud (afholdes kun maj/juni) med fokus på bøg og gran
  • Bær & frugter (juni til september)
  • Kystens vilde mad (maj-juni og aug-sep)
  • Historiske betragtninger om, hvordan livet var i tidligere tider
  • Mad kultur og bæredygtighed
  • Sankelandskaber (geografisk kendskab til forskellige landskabstyper)

Særlige formidlingsmæssige / didaktiske greb

Sanselighed, nysgerrighed, smagsmodig. Der kan med fordel kobles skriftlighed på dagen.

Materialer der understøtter forløbet

Før forløbet

Hent app´en ”Vild Mad” og anvend uni-login for den enkelte elev. Se også på www.vildmad.dk i øverste højre hjørne om undervisningsforløb

Tid

4-5 timer

Praktiske forhold

Påklædning til at være ude og måske komme til at lugte lidt af bål

Periode på året

April-september

Senest opdateret 21. januar 2021