Målgruppe

4.-6. klasse

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Matematik, natur og teknologi

Om forløbet

Mennesket har igennem tiden kigget op på himlen og set fuglene flyver højt over os. Så længe vi ved har vi stræbet efter selv at komme på vingerne. Nu sker meget af vores transport i luften med højteknologiske maskiner og mekanismer, men uden evolution og dyrenes tilpasninger til flyvning ville vi mennesker nok aldrig have steget til luft.

Vi kigger nærmere på, fuglens evolution fra øgle til en af de mest udbredte dyre grupper på kloden. Fuglens mekanik gennem dissektion af fugle og vi forsøger selv at skabe mest mulig fremdrift i modelfly med engineering som metode. 

Forslag til særligt fokus i forløbe

Menneskets evne til kopiere naturen og dens mekanismer til brug i teknologiske løsninger inden for flyvning. 

Særlige formidlingsmæssige / didaktiske greb

Aktiv formidling hvor den unge sættes i spil og hvor vi arbejder med engineering, undersøgelseskompetencen og en nysgerrig tilgang til emnet. 

Materialer der understøtter forløbet

Før forløbet:
Kig nærmere på Darwins finker fra Galapagos øerne og deres evolution som er studeret nøje
Følg linket HER

Efter forløbet:
Her kan der arbejdes med at konstruere egne modelfly ud af forskellige materialer og efter forskellige principper.

Tid

3 timer

Praktiske forhold

Vi er ude den sidste del af forløbet så tag tøj på til vejret.

Senest opdateret 15. januar 2021