Målgruppe

0.-6. klasse

Understøtter Fælles Mål i følgende fag

Håndværk og Design, Historie, Natur og Teknologi

I forløbet vil indgå snak om, hvor ulden kommer fra, hvilken betydning havde får i gamle dage? Hvad kan man bruge uld til og hvad kan man lave af det? Vi præsenterer fag-termer og begreber, der beskriver arbejdsprocessen med ulden såsom; karte, tese, spinde, filte, tøjer.
Lægger forløbet i foråret, kan vi med fordel kombinere den kreative aktivitet med et besøg hos de nyfødte lam i Dyreparken.

Forslag til særligt fokus i forløbe

  • Vådfiltning, vi filter vha varmt vand og sæbe, det kan f.eks. resulterer i bolde og små tæpper 
  • Nålefiltning, vi filter billeder og simple figurer vha. nåle
  • Uldbilleder, her filter vi ikke, men laver fine billeder af kartet og farvet uld i kombination med naturmaterialer

Særlige formidlingsmæssige / didaktiske greb

Et historisk perspektiv, materiale kendskab, redskabs-forståelse

Tid

3 timer

Praktiske forhold

Eleverne skal være klædt på efter årstiden og være forberedt på en del stillesiddende aktivitet. 

Senest opdateret 13. maj 2020